De Chinese draak is het symbool geworden van landen die dankzij de handelsgeest van hun inwoners van Chinese afkomst momenteel een ongekende groei beleven. Het meest gehanteerde leerboek in deze zogeheten draken-economieën is een bij ons vrijwel onbekend werk. Lessen in moord en doodslag, in diefstal, omkoping en roddel - en al meer dan twintig eeuwen oud.
OOK SULEIMAN Koswara is rijk, en hij is van plan nog veel rijker te worden. Hij heeft zes jaar financiën gestudeerd in de VS en hij beheert nu vanuit Indonesië de bankzaken van zijn vader. Hij en zijn vader reizen door heel Azië. Hier kopen ze een rubberplantage, daar een luciferfabriek, een poosje later doen ze die weer van de hand, om elders weer wat anders te kopen.
Later, als we met vader en zoon de schijnbaar onstuitbare groei van de
draken-economieën bespreken, laat Suleiman uit zijn mond vallen dat voor hem,
en voor zijn mede-Chinezen, handel gewoon oorlog is.
Lachend zegt hij dat de domme westerlingen de Chinezen niet begrijpen.
"Straks, over een jaar of tien, is Azië de grootste economische macht van de
wereld. Dan vragen jullie je verbaasd af hoe dat zo gekomen is. Maar jullie
stónden er bij toen het gebeurde, jullie keken er naar - maar ha, jullie déden
niks."
Bij het afscheid zegt hij, langs zijn neus weg: "Als je werkelijk wilt weten
hoe wij Chinezen handel drijven, moet je Sun Tzu lezen."
Sun Tzu?
Was dat niet zo'n oude Chinese generaal die lang geleden een soort
soldatenhandboek schreef?
WIE TEGENWOORDIG in Singapore, Hongkong, Kuala Lumpur of een andere grote
Aziatische stad een boekhandel binnenstapt en daar bij de afdeling economie
kijkt, vindt plank na plank na plank: Sun Tzu.
Sun Tzu en Uw Financiën. Sun Tzu en het managen van Uw bedrijf. Lessen van
Sun Tzu voor onze economie. Zakelijke strategieën van Sun Tzu. Handelskunde van
Sun Tzu. Vernietig Uw concurrent met Sun Tzu. Wordt rijk met Sun Tzu.
De boeken zijn er in het Chinees, het Koreaans, het Thais, het Maleis, het
Japans - en o ja, er staat ook nog een enkel exemplaar in het Engels.
Al die werken zijn gebaseerd op de klassieker 'De kunst van oorlog' (Ping-
Fa), die de Chinese krijgsheer/filosoof Sun Tzu vierentwintighonderd jaar
geleden schreef.
In legerkringen is men dat boek nooit vergeten (op militaire academiën in
oost en west wordt er nog altijd uit gedoceerd) en ook een enkele politicus
heeft er in het verleden wel eens ideeën voor een campagne uit gehaald. Maar
sinds enige tijd hebben ook de Chinese zakenlieden Sun Tzu herontdekt.
Zijn zeer praktische lessen om een oorlog te winnen blijken prima te kunnen
worden toegepast op aanval en verdediging in het hedendaagse zakendoen.
Handel is oorlog - Suleiman Koswara zei het al.
IN NEDERLAND zul je economische lessen van Sun Tzu tevergeefs zoeken. Eén
enkele (slechte) vertaling van zijn oorspronkelijke 'De kunst van oorlog' is nog wel te
krijgen (bijvoorbeeld onder de prozaïsche titel Winnen zonder strijd, uitgeverij Altamira),
maar die boekjes zullen vermoedelijk eerder door zweverige types worden gelezen dan
door managers.
In Azië heeft Japan als eerste land het werk van Sun Tzu herontdekt, al
jaren geleden. De meeste vertalingen van zijn werk bestaan in het Japans.
Aziatische economen zeggen dat zij de Japanse economische strategie van de
afgelopen decennia duidelijk uit Sun Tzu kunnen afleiden.
Als Philips een wereldwijde publiciteitscampagne start met Let's make things
better en de concurrentie de week daarop terugslaat met For Sony better is not
enough, dan volgt dit Japanse concern hiermee rechtstreeks een aantal lessen
van Sun Tzu: 'Humor is een scherp wapen: maak je vijand bij voortduring
belachelijk' en: 'Vestig bij alles wat je doet de indruk dat je beter bent dan
de vijand. Als diens soldaten dat tenslotte zelf ook geloven, is de oorlog al
half gewonnen.'
MAAR ER IS meer aan de hand. De Japanse economie valt de laatste twee jaar
terug. Of het nu gaat om de verkoop van computers, speelgoed, schepen, audio-
en videoapparatuur of auto's, overal ter wereld verliest Japan marktaandeel.
Volgens de Singaporese hoogleraren economie Wee Chow Hou en Lee Khai Sheang
heeft dat rechtstreeks te maken met de opkomst van de draken-economieën. "Japan
heeft niet langer het alleengebruik van Sun Tzu. Overal in Azië passen wij zijn
lessen nu toe. Vooral ook in onze concurrentiestrijd met Japan."
De draken-economieën volgen, zo zeggen zij, dezelfde vijf-fasenstrategie als
Japan heeft gedaan. Sun Tzu bedacht die vijf opeenvolgende fasen als
richtlijnen voor een leger dat tegenover een schijnbaar oppermachtige vijand
staat:
=> Begin met de tegenstander op elk gebied volkomen te imiteren.
=> Hierna breng je, waar mogelijk, kleine verbeteringen aan.
=> Durf vervolgens op kleine schaal te improviseren, gebruik daarbij je meest
getalenteerde leiders.
=> Introduceer nieuwigheden, innoveer bestaande methoden.
=> De slotfase: uitvindingen. Bedenk geheel nieuwe technieken, waar de vijand
nog niet aan toe is. Daarmee zul je hem definitief verslaan.
Volgens prof. Wee Chow Hou heeft Japan onlangs als eerste Aziatische
economie de vijfde fase betreden. "Maar de Chinese draken halen Japan nu in
sneltreinvaart in."
NAPOLEON zei: "China is een slapende reuzin. Laat haar slapen, want als zij
wakker wordt, zal zij de wereld doen schudden."
Wie in China en de andere draken-economieën rondkijkt ziet dat de reuzin
wakker is - en opgestaan. En in de Ping Fa lezen we precies welk schudden de
wereld nu moet vrezen. Liegen en bedriegen, omkopen, stelen, moorden,
chanteren: bij Sun Tzu is alles toegestaan.
Een echt treffen moet je zo veel mogelijk vermijden, waarschuwt Sun Tzu.
"Honderd overwinningen in honderd veldslagen zijn nièt het kenmerk van
bekwaamheid. Het toppunt van bekwaamheid is het onderwerpen van de vijand
zonder te hoeven vechten."
In plaats van openlijke strijd adviseert hij gemene achterbakse streken die
- toegegeven - hoogst effectief kunnen zijn. Zoals het omkopen en inlijven van
kundige officieren van de vijand. Weigeren zij over te lopen, dan moeten ze
worden vermoord, of door roddel onschadelijk gemaakt. "Maak ze heel zwart, daar
wordt altijd geloof aan gehecht."
Waar mogelijk moeten de voorraden van de vijand in brand worden gestoken of
op andere wijze onbruikbaar worden gemaakt. Lukt dat niet, dan kun je het
gerucht verspreiden dat die voorraden niet goed zijn, mankementen vertonen of
ziekte veroorzaken. Dat werkt prima, weet de Chinese wijsgeer.
Vervang Sun Tzu's 'voorraden' door hedendaagse produkten, vervang 'vijand'
door de concurrent, vervang 'officieren' door managers.
Lees Sun Tzu en huiver.
IN SUN TZU's ideeën voor oorlogvoering vormen spionnen belangrijke
elementen. "Er is geen plaats waar je geen spionage kunt gebruiken", meent hij.
Bijna net zo belangrijk vindt hij misleiding. Om de vijand op een dwaalspoor
te brengen moet je, zegt Sun Tzu, eigen mensen van wie je vermoedt dat ze in
uitgaansgelegenheden hun mond gauw voorbij praten, voeden met valse informatie.
De echte informatie hou je geheim, ook tegenover je eigen personeel: "Vertel
je soldaten niets over je strategie. Vertel ze helemaal niets over de gevaren.
Het is de taak van de generaal ervoor te zorgen dat de soldaten zich nergens
van bewust zijn en onwetend blijven."
Sun Tzu leert, kortweg, dat in een oorlog het doel alle middelen heiligt.
Het is griezelig om te zien dat dezelfde handelwijze 24 eeuwen later aan
zakenlieden wordt geadviseerd:
"Lieg tot het laatste moment over je bedoelingen en val aan als niemand het
verwacht."
"Wees niet tevreden met een bruggehoofd. Sta bij een aanval nooit stil, maar
stoot door."
"Degenen die verzoening vragen hebben meestal alleen behoefte aan een
adempauze. Dat is een goed moment om toe te slaan."
"Zet een radeloze vijand niet onder druk."
VRIJWEL ELKE van Sun Tzu's honderden krijgslessen kan zo in de dagelijkse
zakenpraktijk worden toegepast. Bij de meeste raadgevingen liggen die
toepassingen voor de hand. Andere zijn doordenkertjes, zoals zijn advies om op
het slagveld de toegangswegen voor de vijand te blokkeren.
Prof. Wee Chow Hou: "Stel dat je je op de geneesmiddelenmarkt beweegt. Je
brengt voor een bepaalde ziekte een medicijn in de handel. Als een nieuw middel
zou worden ontdekt en de concurrent maakt zich daar meester van, heb jij het
nakijken. Je kunt Sun Tzu dan zo interpreteren dat je wetenschappers op
universiteiten en in laboratoria moet omkopen. Ze moeten ervoor zorgen dat de
concurrent zo'n nieuw middel niet, of pas ná jou, in handen krijgt. Zo blokkeer
je zijn toegang tot het slagveld."
De lessen van Sun Tzu zullen in de praktijk beslist doeltreffend zijn. Maar
wie zich die oorlogsmentaliteit eigen maakt moet natuurlijk niet gek opkijken
als iemand een pop met een bord om de nek aan de poort van zijn bedrijf hangt.
Met daarop de mededeling dat je de kogel verdient.